De lijsttrekker van de Anti-Racistische Moslimpartij in Amsterdam zorgt voor flinke ophef met uitspraken in een video waarin hij zegt dat mensen zich niet loyaal hoeven op te stellen tegenover Nederland.
In de video vertelt Ozan Turkdogan dat hij al langere tijd niet werkt en ook niet solliciteert. Volgens hem voelt hij er niets voor om zich in te zetten voor Nederland. Daarbij zegt hij dat hij liever gebruikmaakt van sociale voorzieningen dan dat hij belasting betaalt.
Ook roept hij anderen op om zoveel mogelijk gebruik te maken van het Nederlandse sociale stelsel. Die uitspraken leiden tot veel kritiek, omdat hij volgens tegenstanders openlijk aanzet tot misbruik van voorzieningen en zich afzet tegen de Nederlandse samenleving.
Verder stelt Turkdogan in de video dat hij niet van plan is ooit nog voor een werkgever te werken. Hij zegt bewust voor die levenshouding te hebben gekozen en benadrukt dat hij liever profiteert van bestaande regelingen dan zelf bijdraagt aan de staat.
De uitspraken hebben inmiddels politieke reacties opgeleverd. JA21-fractievoorzitter Sytze Rijpkema noemt de uitlatingen onacceptabel en stelt dat hiermee pijnlijk duidelijk wordt wat er volgens hem misgaat. Ook zegt hij dat hardwerkende Nederlanders dit moeilijk kunnen begrijpen, juist omdat zij wel belasting betalen en bijdragen aan het sociale stelsel.
Volgens Rijpkema moet er harder worden opgetreden tegen mensen die bewust misbruik maken van voorzieningen. In zijn ogen ondermijnt dergelijk gedrag het draagvlak voor het sociale vangnet.
Bron:





