In het programma Steenrijk, Straatarm ruilen rijke en arme gezinnen voor een week van leven. De rijke familie moet rondkomen van het beperkte weekbudget van de minder bedeelde familie, terwijl het arme gezin een week lang leeft in luxe, met het ruime budget van de rijke deelnemers.
De ontmoeting tussen de gezinnen vindt altijd plaats na afloop van de ruil. Tijdens dit gesprek blikken ze terug op hun ervaringen van die week.
De uitzending van gisteren zorgde voor flinke opschudding. Dit keer draaide het om een jonge, alleenstaande moeder die leeft van de voedselbank en – tot verrassing van velen – nog 100 euro per week overhoudt voor andere uitgaven. Dat komt neer op zo’n 400 euro per maand, wat meer is dan veel werkende kijkers zeggen te hebben.
Op sociale media klonk dan ook de nodige kritiek: “Ik vind dat alleen werkende armen mee mogen doen aan het programma. Die hebben het écht zwaar. Maar een jonge, gezonde vrouw? Die kan toch gewoon werken?”
Ook het programma Uit de Schulden leidde onlangs tot commotie. Daarin werd duidelijk dat een niet-werkend stel maandelijks meer dan 3100 euro aan toeslagen en subsidies ontvangt. Ook hier vroegen veel kijkers zich af of de term ‘arm’ wel terecht was.









