In de Franse gemeente Saint-Gratien, vlak bij Parijs, is een jongetje van drie jaar overleden nadat hij tijdens de extreme hitte vast kwam te zitten in een auto. Dat melden Franse media en hulpdiensten.
Frankrijk kampt momenteel met een zware hittegolf. In Saint-Gratien liep de temperatuur gisteren op tot maar liefst 39 graden. In een stilstaande auto kan de hitte dan razendsnel levensgevaarlijk worden.
Auto werd dodelijk heet
Bij zulke temperaturen kan het binnen tien minuten in een auto al oplopen tot 45 à 50 graden. Na een half uur kan dat stijgen naar 55 tot 65 graden en na een uur zelfs richting 80 graden.
Volgens de eerste berichten werd het jongetje niet door zijn ouders in de auto achtergelaten. De ouders zouden hun zoon hebben aangetroffen in het voertuig, dat voor hun woning geparkeerd stond.
Ze probeerden hem nog te reanimeren en schakelden direct de hulpdiensten in. Toen die ter plaatse kwamen, namen zij de reanimatie over. Helaas mocht hulp niet meer baten. Het kind werd korte tijd later overleden verklaard.
Mogelijk zelf naar de auto gelopen
Volgens de politie was het jongetje eerder door zijn ouders op bed gelegd voor een dutje. Vermoedelijk is hij wakker geworden en ongemerkt naar buiten gegaan.
Daarna zou hij in de auto zijn geklommen. De deuren waren volgens de eerste informatie niet op slot, maar door de kinderbeveiliging kon het kind er niet meer uitkomen.
De exacte toedracht wordt nog onderzocht.
Onderzoek gestart
Justitie in Frankrijk is inmiddels een onderzoek gestart naar onopzettelijke doodslag. Daarbij wordt gekeken hoe het kind in de auto terecht kon komen en waarom niemand dat op tijd merkte.
Het drama komt niet op zichzelf. Eerder deze week werden in de Franse stad Carpentras ook al twee jonge kinderen in een auto aangetroffen. Hulpdiensten konden ook daar niets meer voor hen betekenen.
De zaak zorgt in Frankrijk voor grote verslagenheid en opnieuw voor waarschuwingen om kinderen en dieren nooit zonder toezicht in of rond een auto te laten, zeker niet tijdens extreme hitte.




