Dagelijks worden tientallen tot honderden mensen gearresteerd tijdens protestacties op de A12. Deze demonstranten maken deel uit van actiegroepen die zich verzetten tegen de miljardensteun die de Nederlandse overheid jaarlijks verleent aan de fossiele industrie. Hoewel het streven naar verduurzaming breed gedragen wordt, roept de manier van protesteren—zoals het blokkeren van snelwegen—bij veel mensen ook ergernis op.
Chantal neemt pauze van het protest
Een van de actievoerders, Chantal, liet onlangs via sociale media weten dat zij en haar partner even afstand nemen van de acties:
“Strijders, heel veel succes vandaag op de snelweg. Wij hebben zaterdag en zondag gestreden en gaan nu een paar dagen genieten van de rust. Lekker met onze camperbus naar de Alpen. Nogmaals: succes strijders!”
Tot zover niets opvallends—een korte vakantie na intensief actievoeren lijkt begrijpelijk. Maar dan volgt de verrassing: het busje waarin Chantal en haar partner op vakantie gaan is volgens oplettende volgers allesbehalve duurzaam.
Ouderwetse dieselcamper zorgt voor ophef
Een foto van het voertuig in kwestie laat een klassieke Mercedes ‘Düsseldorfer’ 508D zien, een busje dat draait op diesel en valt onder de vervuilende Euro-0-norm. Dat betekent: geen roetfilter, geen moderne uitstootbeperking, en dus een aanzienlijke CO₂- en fijnstofuitstoot.
Een reactie op sociale media vatte het cynisch samen:
“Actievoerder tegen fossiele brandstoffen wenst mededemonstranten sterkte… en vertrekt vervolgens met een stokoude dieselcamper op vakantie. Het kan niet ironischer.”
Verdeelheid blijft
De gebeurtenis voedt de bredere discussie over klimaatactivisme en geloofwaardigheid. Voorstanders benadrukken dat niemand perfect is, en dat structurele verandering belangrijker is dan individueel gedrag. Critici vinden juist dat actievoerders het goede voorbeeld moeten geven.
Hoe dan ook: het debat over de toekomst van fossiele subsidies én de manier waarop we protesteren, blijft voorlopig volop in beweging.