Weer is een bekende Nederlander slachtoffer van een nepadvertentie op sociale media. Volgens volkszanger Frans Bauer zijn een foto en een interview van hem misbruikt om afslankpillen aan te prijzen. „Het is te gek voor woorden!”

Samen met zijn manager zoekt Frans uit wat hier juridisch tegen is te doen. „Je kunt niet mijn foto gebruiken en melden dat ik door die pillen ben afgevallen”, briest hij. „En ik leen mij ook niet voor dit soort advertenties. Ik heb wel reclamespotjes op televisie gedaan, maar dan sta ik achter het product.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Frans is, op eigen houtje, drastisch afgevallen. „Er is ruim twintig kilo af en ik ga door tot ik 82 weeg, mijn oude gewicht. Ik verwacht dat dit half oktober gaat lukken. Door te trainen en vooral beter te letten op wat ik eet, vliegen de kilo’s eraf. Op een gegeven moment begon ik te ’emo eten’. Dat was in de tijd dat Mariska een hersenbloeding kreeg. Als ik wat lekkers zag, ging het in Bauer zijn mondje. Door het afvallen voel ik mij weer een stuk prettiger. En dat dus zónder pillen.”

Bauer is de zoveelste BN’er die voorbijkomt in een fake reclame, onlangs was dat nog Janny van der Heijden. Presentator Jort Kelder spande vorig jaar een rechtszaak aan tegen Google en Twitter, omdat zij het mogelijk maakten dat er via hun platformen nepadvertenties met zijn beeltenis werden gedeeld. De rechter oordeelde toen dat de techreuzen daar niet voor aansprakelijk konden worden gesteld.

Bron: