De een staat doodsangsten uit, de ander heeft er totaal geen last van. Wie het vliegtuig pakt, kan te maken krijgen met turbulentie: onstuimige lucht die ontstaat door onder meer harde wind. Als je daar onrustig van wordt, kun je sommige bestemmingen misschien beter vermijden.

Op bepaalde plekken op deze wereld gaat het er in de lucht aanzienlijk onstuimiger aan toe dan elders. Het Afrikaanse continent is koploper, zo blijkt uit cijfers van de website turbli.com. Deze doet turbulentie-voorspellingen voor reizigers en piloten en analyseerde cijfers uit de hele wereld. Aan de hand daarvan stelde de site ranglijsten samen van waar de meeste turbulentie voorkomt.

Vooral in Afrika

Met maar liefst acht bestemmingen in de top tien van landen met de meeste turbulentie blijkt het Afrikaanse continent het meest vertegenwoordigd. Onder meer Guinee-Bissau (nummer 2), Senegal (3), Congo (8) komen in de lijst terug. Maar een Aziatisch land spant de kroon. In Bhutan is de turbulentie volgens turbli.com gemiddeld 17.4 edr (eddy dissipation rate), oftewel de eenheden waarin de turbulentiesterkte wordt gemeten, in het Nederlands de werveldissipatie-snelheid genoemd.

In Europa is de kans op hevige turbulentie aanzienlijk kleiner. De eerste Europese bestemming is te vinden op de vijftiende plek: de Azoren. Maar hoewel de eilandengroep bij Portugal hoort, ligt deze net buiten Europa in de Atlantische Oceaan. Hetzelfde geldt voor de Canarische Eilanden op plek 20: weliswaar onderdeel van Spanje, maar gelegen voor de kust van Afrika.

Toename

De helft van de Europese bestemmingen komt pas na de 100e plek terug op de lijst. Nederland staat bijna onderaan: op plek 157 van 172 landen in totaal.

De verwachting is dat turbulentie door klimaatverandering in de toekomst alleen maar erger zal worden. Onderzoek dat vorig jaar in het wetenschappelijke tijdschrift Geophysical Research Letters werd gepubliceerd, laat een toename van zogenoemde ’heldereluchtturbulentie’ zien. Dit is een specifiek type dat niet ontstaat door slechte weersomstandigheden zoals storm, maar wanneer wind opeens van richting en van snelheid verandert. Boven de Atlantische Oceaan is dergelijke turbulentie al aanzienlijk toegenomen: een stijging van 55 procent in 2020 ten opzichte van 1979.

Geen paniek

Meer turbulentie, of überhaupt turbulentie, is volgens kenners overigens geen reden tot paniek. In een blog op de site van de KLM stelt piloot Menno Kroon reizigers gerust. „Een vliegtuig is behoorlijk flexibel. Ik heb in de Boeing-fabriek een vleugel van een 747 gezien die in een testopstelling meters omhoog werd getrokken en met een klap weer werd losgelaten. Keer op keer, dag na dag, jaar op jaar. Alles blijft gewoon heel. Zit je de volgende keer bij het raam en zie je de vleugels heen en weer bewegen: geen zorgen, daar is het vliegtuig op gemaakt”, aldus de piloot.

Heftige routes

Wil je meer weten over de turbulentie op jouw route, dan kun je die op turbli.com checken. Ook vind je er andere turbulentielijsten, waaronder van specifieke routes en airports wereldwijd.

In de top tien van meest turbulente routes scoort vooral Azië hoog. Zoals van Almaty, Kazachstan naar Bisjkek, Kirgistan (plek 2) en van Osaka, Japan naar Sendai, Japan (7). De meest turbulente route is te vinden in Zuid-Amerika, namelijk die van Santiago, Chili naar Santa Cruz, Bolivia. Op plek vijf vinden we een Europese route: van Milaan, Italië naar Genève, Zwitserland.

Bron: